Avvägningen mellan realism och skoj

I utvecklingen av mitt tv-spel så blir det lätt så att man undermedvetet håller sig till konventionerna. Men varför ska man göra det?

I framtagandet spelets hoppfunktion så utgick jag från 3D-plattormsspel och satte en hopphöjd på ungefär vad som är normalt. Sedan började jag experimentera lite och vred upp reglagen ordentligt och insåg då att det var bra mycket roligare att kunna hoppa riktigt ordentligt högt, rakt upp på hustaken utan problem. Så, varför inte? Det är inte direkt så att jag eftersträvar realism i vilket fall. Med dubbelhopp kan man nu hoppa nästan tio meter upp i luften, vilket är rätt högt i jämförelse med Jak & Daxter, Ratchet & Clank m.fl. I Super Mario 64 kan man möjligtvis komma upp i de höjderna med hjälp av ett trippelhopp.

Processen var den samma när jag utvecklade snöbollsrullningen (för att t.ex. skapa en snögubbe), som också ska finnas med i spelet. Hade hela tiden inställningen att i takt med att bollen växer ska den bli tyngre och tyngre samt därmed trögare och trögare att rulla, för det är ju så det går till när man rullar en snöboll i verkligheten. Men sedan insåg jag hur kul det var att sparka runt en orimligt stor snöboll, 10-15 meter i diameter, så varför inte låta det vara kvar?

Sedan gäller det ju också att hålla det på en någorlunda rimlig nivå, att inte låta det gå till överdrift. Det är inte verkligheten jag försöker återskapa här, men inte heller ett superhjältespel. Ett superhjältespel kan vara minst lika uttråkande som ett realistiskt spel på samma sätt som att de konstanta explosionerna i Michael Bays filmer får mig att somna.

Snöskoter

Långt innan jag påbörjade utvecklingen av spelet så hade jag slagit fast att det skulle finnas en snöskoter och att den skulle spela en central roll. Faktum är att det är hela anledningen till att jag kör helhjärtat på vintertemat, från början hade jag tänkt mig flera olika miljöer.

Nu är snöskotern tillgänglig och fullt körbar. Riktigt skoj är den att köra, men jag behöver fortfarande skruva på några parametrar för mer stabilitet samt jämna ut en del av terrängen för att den ska vara kul att köra överallt. Jag eftersträvar inte realism här heller, det viktigaste är att den är responsiv och smidig samtidigt som man helst vill man fånga känslan av att köra snöskoter. Jag grävde fram Ski-Doo: Snowmobile Challenge till PS3 från hyllan och de snöskotrarna är supertillfredsställande att köra. Så bra fysik har jag dessvärre inte tid att implementera, men det spelet funkar som sagt bra som referens.

Leave a Reply

Your email address will not be published.